We leren Santa Cruz
da Serra elke dag beter kennen. De stad waar wij de outreach van onze Discipelschapstrainingsschool (DTS) doen,
is een stad die bestaat uit vooral migranten uit het Noordoosten van Brazilië,
op zoek naar betere levensomstandigheden. Hierbij stuiten ze op veel problemen.
Santa Cruz is een slapende voorstad van Rio de Janeiro, wat betekent dat er
weinig werkgelegenheid is, waardoor velen elke dag heen en weer moeten reizen
naar het centrum van Rio voor werk. Om 4.00 uur ´s ochtends vertrekken ze en
pas na 20.00 uur ´s avonds komen ze weer thuis. Dit plaatje geldt voor degenen die werk
hebben, want de werkeloosheid is groot, vooral in de armere buurten binnen
Santa Cruz, de zogenaamde favelas of communities. Ook zien we veel gebroken
families, die al zonder structuur hier arriveren of hier in de problemen komen,
onder andere onder invloed van geweld/drugs en milities op de bevolking. Afgelopen maand hebben wij bijvoorbeeld hier bij ons in huis de verjaardag van Pedro gevierd, een jongen die allebei zijn ouders heeft verloren en bij zijn oma woont, en Luiz, zijn neef, die alleen met zijn moeder woont. Pedro kan even niet voetballen, omdat hij verschillende onderzoeken moet ondergaan, omdat er iets met zijn hart lijkt te zijn. Ik had samen met Tania, echtgenote van een andere trainer de taart gebakken, die we met de trainers, de jongens en een kleine groep vrienden van hen lekker opgegeten hebben. Wij vieren elke drie maanden de verjaardagen van alle jarige van die maanden, maar af en toe heeft een leerling even iets extra´s nodig.
We worden regelmatig geconfronteerd met de schrijnende levensomstandigheden en
verhalen van de ouders, vooral (alleenstaande) moeders of oma´s, tijdens onze
visites bij de leerlingen van het project thuis. De hoofdtaak van Lieke is dit bezoeken
van de families, organiseren van oudervergaderingen, en het ondersteunen van de
administratie van de projecten. Magno houdt zich voornamelijk bezig met het
lesgeven aan de kinderen en adolescenten, op dinsdag, donderdag en zaterdag. En
hij organiseert elke week een ochtend of middag speciaal voor de vaders of
stiefvaders van zijn leerlingen. Wij doen ook samen visites, omdat wij het
belangrijk vinden om als echtpaar de families een voorbeeld te geven van Gods
perfecte bedoeling voor de mens.
Naast het
specifieke werk met de wijk waarin wij wonen, is Magno bezig met een nieuwe cd
met evangelische sambamuziek, een populaire muzieksoort onder de Brazilianen. Hij
zelf heeft nu al meer dan 40 muziekteksten geschreven. Wij geloven dat hij dit
talent en de teksten van God gekregen heeft, en wij bidden om Zijn leiding in
wat nu verder te doen met deze muziek. Bij bezoeken in verschillende kerken,
wordt vaak aan hem gevraagd zijn muziek te spelen.
Hoe werken wij?
Wij hebben de vraag
gekregen om wat meer te vertellen over de manier waarop wij werken. Wij zien de
mensen met wie wij werken in hun geheel: hun geestelijke, fysieke, emotionele,
sociale en intellectuele noden. Het is belangrijk om op deze vijf gebieden
tegelijkertijd te werken. Ook in het Oude Testament zien wij dat God de mens
als geheel ziet, als wij bijvoorbeeld naar de wetten kijken. God wilde dat het
volk Hem zou kennen en dienen. Ook werkte God aan ‘community development’
(gemeenschapsontwikkeling) door middel van de wetten die Hij instelde voor
Israel om als een voorbeeldnatie te dienen voor de andere volken, die opmerkten:
Israel is anders dan anderen.
Het Evangelie van
Jezus Christus werkt toch op alle gebieden van ons leven. Met ons werk richten
wij ons op verandering van een stad, door middel van verandering in het
individu. Wanneer het individu zijn schuld en zonden belijdt voor God, tot
geloof komt en door Gods genade het Evangelie aanneemt en daardoor een
mentaliteitsverandering ondergaat, een nieuw leven begint, met nieuwe waarden,
kunnen culturen worden veranderd. En als het gedrag van individuen verandert, kunnen
gehele maatschappijen en landen getransformeerd worden door Gods woord.
Dit klinkt
misschien enigszins abstract, dus eens kijken of wij dit concreter kunnen
maken. Je moet je bedenken dat het tijd in beslag neemt voordat er een
mentaliteitsverandering plaatsvindt in een individu, want dit is niet
gemakkelijk, dit gaat soms om het loslaten van dingen waar je in geloofde, of
bepaalde waarden, die de basis zijn van je levensstijl of gedrag. Op geestelijk
gebied leren wij de mensen met wie wij werken over het Evangelie, hoe iedereen
Jezus Christus nodig heeft in zijn leven, omdat wij gezondigd hebben en dat de
zonde tot de dood leidt. Hoe belangrijk het is allereerst Gods koninkrijk te
zoeken, en Hem te leren kennen en te laten heersen in álle gebieden van je
leven. Dit is soms best ingewikkeld, als wij praten over God, Die als een Vader
van ons houdt, omdat velen een verkeerd beeld hebben, omdat zij geen goede
ervaringen met hun eigen vader hebben.
Wij praten hierover met de ouders van onze leerlingen tijdens visites, maar ook
tijdens de lessen aan de kinderen. Magno begint bijvoorbeeld elke training met
het lezen van een Bijbels dagboek met zijn leerlingen; om de beurt leest elke
leerling een gedeelte. Daarna leest Magno een bijpassende tekst uit de Bijbel,
wordt daar met elkaar over gesproken en gebeden. Wanneer er tijdens de training
aanleiding is om over een bepaalde Bijbelse waarde te spreken, wordt daar de
tijd voorgenomen, bijvoorbeeld wanneer er ruzie gemaakt wordt. Na de training
roept Magno opnieuw alle jongens bij elkaar om die dag af te sluiten en nog
iets te leren wat betreft het toepassen van een bepaalde waarde in het
dagelijkse leven.
Daarnaast organiseren wij vergaderingen met de ouders, en bijvoorbeeld
weekenden. Elke keer kiezen we dan een
ander thema: bijvoorbeeld: ‘Wie ben ik?’, ‘Mijn identiteit gebaseerd in
Christus’ of: ‘Familie’. Magno organiseert ook weekenden wanneer de jongens uit
Borel hier een tijd met ons doorbrengen, met wie wij al een langere tijd werken,
Magno al meer dan 5 jaar. Deze jongens zijn in de loop van de tijd gegroeid,
niet alleen fysiek! De meerderheid van hen bezoekt regelmatig een kerk in
Borel. Ze laten zien dat ze zelf de Bijbel bestuderen, en het is ook zichtbaar
dat ze zijn veranderd in hun gedrag, bijvoorbeeld dat ze verantwoordelijker
zijn geworden met hun schoolwerk. Ze hebben een nieuw zicht, nieuwe hoop op hun
toekomst.
Dit werk op
geestelijk gebied is uiteraard niet los te zien van het werk op sociaal,
emotioneel, fysiek en intellectueel gebied, zoals jullie misschien wel
begrijpen. Wij werken met onze leerlingen en met hun families. Tijdens de
lessen wordt er direct met de leerling al op deze vier gebieden gewerkt, door
de training, gesprekken, zoals ik eerder genoemd heb, maar ook door groepstherapie,
individuele therapie, voorlichting over verschillende onderwerpen, Engelse les
en informatica. Door het invullen van ons uitgebreide inschrijvingsformulier en
het ouderinterview met vragen over de familie, krijgen wij ook al een eerste beeld
van hoe het met de familie gaat. We verifiëren deze informatie door middel van
huisbezoeken, waarbij we steeds meer te weten komen over de gezinssituatie en
de aandachtspunten waar aan gewerkt moet worden. Denk bijvoorbeeld op fysiek
gebied aan: drie gezinnen waar ik de afgelopen maand intensief mee gewerkt heb,
die in extreme armoede leven (inkomsten per maand van minder dan 200 euro). Dit
bekent bijvoorbeeld dat de kinderen in deze families mee moesten helpen om voor
inkomen te zorgen. Wij geven waar nodig directe noodhulp door middel van
voedselpakketten en begeleiden de ouders, vaak moeders, op zoek naar werk,
omdat we geen afhankelijke families willen. Op dit moment hebben alle drie
moeders werk gevonden, met een hoger salaris, en hebben geen hulp in de vorm
van voedselpakketten meer nodig. De volgende stap met deze families is het
continue werk op de andere gebieden.
Op sociaal en emotioneel gebied: denk aan moeders die depressief zijn, geen
vriendschappen hebben, of een verkeerd beeld hebben van wat een gezonde familie
is, een gezond leven etcetera. Op intellectueel gebied is analfabetisme een
groot probleem, of gebrek aan vervolgopleiding, om meer kans te hebben op de
arbeidsmarkt. U begrijpt misschien al wel, dat al deze gebieden met elkaar
verweven zijn, de één kan niet los van de ander gezien worden. Tijdens de
huisbezoeken bid ik ook met de ouders, en als het gaat over wat een gezonde
familie is, gezonde communicatie, een gezonde leefstijl, spreken we vaak over
Bijbelse waarden. De zaterdag voor moederdag hebben wij bijvoorbeeld een speciale meeting georganiseerd met de moeders, en hebben wij het gehad over zelfvertrouwen, zelfbeeld, wat het betekend (alleenstaand) moeder te zijn.
DTS: bijna klaar!
Wat essentieel is in ons
werk, is ook onze eigen houding, als christen. We verlangen ernaar dat Christus
meer en meer in ons leven zichtbaar wordt, om Zijn liefde te ademen, van
iedereen te houden, ondanks alle vooroordelen die we kunnen hebben. Werken in
Gods koninkrijk is het bouwen van relaties. Wij kunnen terug kijken op een
goede en leerzame DTS. Het was een complete en evenwichtige cursus. Het heeft
ons stilgezet om extra tijd te investeren in het bestuderen van de Bijbel
(Jozua 1:8), het luisteren naar God, wat Hij ons te zeggen heeft of al gezegd
heeft in Zijn Woord. Het is nodig te reflecteren, voordat je tot actie
overgaat, om te weten wat je te weeg wilt brengen met wie je bent. Zo kunnen
wij iemand zijn, zoals Ester, Paulus en Nehemia, in onze tijd.
Iedereen heeft een roeping, namelijk het samen bouwen aan Gods Koninkrijk,
samen met Hem, en iedereen heeft daarin een unieke taak, met zijn unieke
talenten. Tijdens de DTS investeren we in een consistente relatie met God, een
correcte houding tegenover onze naaste, een daadkrachtig karakter, een
christelijke levenshouding gebaseerd op Bijbelse waarden, een christelijke
levensbeschouwing en het bevestigen van onze identiteit, roeping en ´carrière´
in zendings- en evangelisatiewerk. Daarbinnen kregen wij lessen over wat Gods
Woord zegt over heel uitgebreide onderwerpen: gebed, voorbede, geestelijke
strijd, schuldbelijdenis, gebrokenheid, het opgeven van rechten, luisteren naar
Gods stem, God kennen, het Vaderhart van God, Gods Koninkrijk, Gods schepping,
vergeving, gehoorzaamheid, betrokkenheid, aanbidding, geschiedenis van zending
en evangelisatie, evangelisatie, leiderschap, creativiteit, relaties,
levensbeschouwing, verantwoordelijkheid, en ontwikkeling van de mens als
individu en gemeenschapsontwikkeling. In dit leerproces lazen wij naast de
Bijbel boeken, verwerkten wij de informatie in opdrachten en werden wij in dit
alles begeleid door een tutor.
Ik wil jullie tot
slot vragen om met ons mee te denken en mee te bidden, voor de families uit
Santa Cruz da Serra met wie wij werken, voor ons werk, voor onze gezondheid, onze
financiën en de financiën van JmeO. Wilt u danken voor onze DTS, waarin wij
veel geleerd hebben, en zelf ook verder mochten groeien in het geloof, met God.
Ook als pasgetrouwden, was het soms best druk om aan het nieuwe te wennen en
tegelijkertijd een intensieve cursus te volgen. Wij hebben meer handvatten voor
in ons werk en in de situaties die wij tegenkomen is dit erg goed bruikbaar.
Liefs en Gods
zegen, Lieke en Magno
Reacties
Een reactie posten