Doorgaan naar hoofdcontent

Uitgelicht

Juni 2023 - Van Borel naar Turkije

Inmiddels zijn de vrijwilligers uit het buitenland weer vertrokken, terug naar Egypte en Amerika. Op de basis is het weer even iets rustiger, maar in de loop van deze maand verwachten we alweer nieuwe teams in Borel. Eerst een DTS-team uit het zuiden van Brazilië, dat een week komt, en daarna een groter team jongeren uit Sao Paulo, die ons een lang weekend komen helpen.   Afgelopen week was Lieke aanwezig bij een landelijke vergadering van JOCUM-leiders uit het hele land, in de staat Sao Paulo, op een grote boerderij. Dit waren bijzondere, inspirerende em bemoedigende dagen. Het is fijn om zo anderen te ontmoeten, die dezelfde visie en missie delen, op verschillende plekken in Brazilië en verspreid over de wereld werken. Centraal stond de nieuwe visie van Loren Cunningham (88), voor de komende jaren voor YWAM (Jeugd met een Opdracht internationaal). Cunningham is de oprichter van YWAM en maakt nog steeds deel uit van het internationale leiderschapsteam van de organisatie. De nieuwe v

Wat is de missie van de Kerk?

Onder christenen kunnen we twee problemen aanwijzen: activisme en onbeweeglijkheid. Actie, alleen om het doen, zonder te weten waarom; en denken zonder actie. Beide verschijnselen veroorzaken geloofscrisissen. 
Om te weten wat nu eigenlijk de missie van de Kerk is, moeten we bij het begin beginnen: de schepping. 
God schiep de mens en de tuin. De zonde veroorzaakt ontwrichting van de relatie tussen mens en God (Gen. 3:10): ontwrichting van het geschapen zijn naar Gods´ beeld en gelijkenis (Gen. 1:26,27). In plaats van de tuin, wordt er over een stad gesproken. De eerste stad is gesticht door Kain, nadat hij gevlucht was van het aangezicht des Heeren (Gen. 4:16,17). De stad is dus een vrucht van de zonde, uitvinding van de mens.
Zonde is niet alleen persoonlijk, zoals vaak word gedacht, maar ook sociaal en integraal: de zonde breekt de relatie tussen de mens en God, tussen de mens en andere mensen, de relatie van de mens met zichzelf, de relatie van de mens met de plaats waar hij leeft en de relatie tussen verschillende plaatsen. De stad bijvoorbeeld is niet zelfvoorzienend en de natuur kan zichzelf ook niet meer opbouwen.

Maar God heeft een verlossingsplan, voor de mens en voor de plaats waar de mens leeft. Jezus geeft zichzelf; de Kerk is een nieuwe relatie. God waardeert onze uitvindingen, zoals de stad. Hij gebruikt het project van de mens en grijpt in, zoals bijvoorbeeld in Openbaring, waar gesproken wordt over de heilige stad (Op. 21:2), waarin de tuin terugkomt.
De Kerk bevindt zich midden in de geschiedenis, tussen de zondeval en de verlossing, daarmee antecipeert zij zich op de verlossing. De Kerk bevindt zich in de realiteit, en Jezus werkt door zijn lichaam.


Wat is dus de missie van de Kerk? de Kerk is het antwoord van God voor de wereld, God wil de relatie met de mens herstellen. De Kerk doet een interventie in de geschiedenis met het verlossingsplan van God. De Kerk drukt met de grootst mogelijke kracht uit, in het hier en nu, een realiteit die in zijn perfecte vorm gesmaakt zal worden in het daar en de toekomst (de perfecte verlossing).
Wat gaat er vaak mis met de interpretatie van de missie van de kerk? Er wordt vaak zo gedacht: de zondeval is slecht, de verlossing is goed, en de Kerk zit daar tussen in. De Kerk wil de mens direct brengen tot de verlossing en vindt de term ´wereld´ uit, wat geassocieerd wordt met de zondeval. Alles van de wereld is slecht, en de wereld heeft NU verlossing nodig, de Kerk bedenkt een parallelle wereld, met zijn eigen woorden, literatuur, muziek etc. De Kerk wil een antwoord zijn op vragen die de mensen niet (meer) stellen. En verliest hierdoor de verbinding met de wereld die verlossing nodig heeft. De beste oplossing is naar Jezus kijken: Hij is naar de aarde gekomen, als invasie. Hij had geen parallelle wereld nodig, Hij brengt genezing voor alle relaties die de zonde gebroken heeft. Dit is de plek van de Kerk, midden in de wereld, om direct de geschiedenis te beinvloeden. Kijk maar in het Evangelie met wie Jezus omgaat, met wie Hij aan tafel zit?

De mens zoekt zijn eigen manier om de gebroken relaties te herstellen. De gebroken relatie tussen de mens en God probeert de mens te herstellen met religie. De gelovige ziet hierbij God als toornig opperwezen die zegent wanneer je offers brengt. Maar: God is liefde, God is niet degene die ons slechte dingen laat overkomen, maar transformeert het slechte in het goede. Om vorm te geven aan de uitvinding religie, heeft de mens door de geschiedenis heen, plek, dag, actie en hoofdrolspeler onderscheiden. In het Oude Testament is dat: de tempel, de zaterdag, de dienst en de hogepriester. In het Nieuwe Testament vernieuwt Jezus dit: God woont niet in de tempel; de mens is niet gemaakt voor de sabbat, de perfecte dienst is de redelijke godsdienst (Rom. 12:1), wij zijn allemaal hogepriesters, allemaal verantwoordelijk voor iedereen en wij allemaal kunnen een herstelde relatie met God hebben. Daarbij vindt aanbidding niet meer in de tempel plaats, maar via ons leven. God geeft ons dus relatie in plaats van religie.

De gebroken relatie van de mens met zichzelf, probeert de mens te verhelpen met trots: ik heb niemand nodig. Het medicijn wat Jezus voorstelt is echter ´de ander zijn´. Ik ben niemand zonder iemand, God is ook een gemeenschappelijke God: drie personen, Vader, Zoon en Heilige Geest. Als we dit toepassen op de missie van de Kerk, denk dan hier eens over na: wij hebben meer de mensen nodig die minder hebben dan wij, dan dat zij ons nodig hebben. 

Wat betreft de gebrokenheid van de relaties tussen de mensen, kiest de mens voor zichzelf. Het egoisme lijkt een wondermiddel: ik wil alles voor mezelf. Dit veroorzaakt juist dat de mens leeft in functie van materiele dingen, waarvoor veel relaties worden verwoest. God stelt ons onbaatzuchtigheid voor, om ons te verlossen van deze gebrokenheid: alles wat van mij is, is van jou. De basis hiervoor is de Drie-eenheid, zij geeft alles in gunst van de mensheid.

God brengt ook verlossing voor de gebrokenheid van de relatie tussen de mens en de plaats waar hij woont. Als geneesmiddel voor de ongerechtigheid en ongelijkheid in de wereld brengt Hij gerechtigheid en gelijkheid met Zijn koninkrijk. Wij zijn het koninkrijk van God zelf, hier op aarde, wij als Kerk. Dit is de missie van de Kerk, ingrijpen in de geschiedenis, de cyclus van het slechte verbreken, zodat de wil van God op aarde kan geschieden.

Lieke van Genderen,
naar aanleiding van lezing Fabricio Cunha, vriend van ons en dominee baptistenkerk Vida Nova, São José dos Campos, São Paulo. Hij is getrouwd met Miryana en samen hebben ze drie kinderen.
http://www.fabriciocunha.com.br

Reacties

Populaire posts