Doorgaan naar hoofdcontent

Uitgelicht

Juni 2023 - Van Borel naar Turkije

Inmiddels zijn de vrijwilligers uit het buitenland weer vertrokken, terug naar Egypte en Amerika. Op de basis is het weer even iets rustiger, maar in de loop van deze maand verwachten we alweer nieuwe teams in Borel. Eerst een DTS-team uit het zuiden van Brazilië, dat een week komt, en daarna een groter team jongeren uit Sao Paulo, die ons een lang weekend komen helpen.   Afgelopen week was Lieke aanwezig bij een landelijke vergadering van JOCUM-leiders uit het hele land, in de staat Sao Paulo, op een grote boerderij. Dit waren bijzondere, inspirerende em bemoedigende dagen. Het is fijn om zo anderen te ontmoeten, die dezelfde visie en missie delen, op verschillende plekken in Brazilië en verspreid over de wereld werken. Centraal stond de nieuwe visie van Loren Cunningham (88), voor de komende jaren voor YWAM (Jeugd met een Opdracht internationaal). Cunningham is de oprichter van YWAM en maakt nog steeds deel uit van het internationale leiderschapsteam van de organisatie. De nieuwe v

Nog een klein berichtje over oktober....

Het jaar loopt al weer op zijn eind. De zomertijd is hier ingegaan. De zomer, die officieel begint in december, laat al een beetje van zich horen. In de lente is het hier de ene dag warm, zo´n 30 graden en de andere dag ´koud´ en regenachtig. Ik mag God vandaag danken voor onze gezondheid deze maand, zodat we door kunnen blijven werken in Zijn koninkrijk.
Wat heb ik deze maand voor bijzonders meegemaakt? Op 12 oktober viert Brazilië elk jaar ´dag van de kinderen´. Hier in ons huis in Tuiuti hebben wij dit feest gevierd op 10 oktober, de maandagavond, met zo´n 50 kinderen. Een broodje worst, popcorn, taart, spelletjes en een cadeau voor iedereen.

Hier in Tuiuti ben ik de afgelopen weken naast mijn normale werkzaamheden die jullie in het afgelopen kerkvenster hebben leren kennen, intensiever bezig geweest met begeleiding van de families. Jeugd met een Opdracht Rio volgt vanaf dit jaar een uitgebreid programma, bestaande uit verschillende fases, om de families van de kinderen waarmee wij werken, zo goed mogelijk te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan de formulieren van de kinderen en hun families die ik in de eerste helft van het jaar ingevuld en verwerkt heb. Twee of soms drie middagen in de week werk ik nu samen met sociaal werkers en een psycholoog. Omdat ik de wijk en de kinderen goed ken, en sinds mijn aankomst een vertrouwensrelatie met hen heb mogen ontwikkelen, ga ik steeds samen met deze professionals de families langs om elkaar eerst beter te leren kennen en daarna te kijken hoe de familie het best geholpen kan worden. Op financieel, emotioneel of geestelijk gebied en ook wat betreft toegang tot werk, overheids-, gezondheid- en onderwijsinstanties.

De afgelopen maand ben ik in de weekenden op mijn vrije dagen veel in Borel geweest, op bezoek bij mijn vrienden en dicht bij Magno in de buurt, die op zaterdag gewoon doorwerkt. Magno werkt met een groep van ongeveer 40 jongens, die hij muziekles geeft en voor wie hij sportactiviteiten organiseert. Het is dankbaar om met jullie te mogen delen dat de afgelopen maanden vier van deze jongens de Here Jezus hebben mogen leren kennen, gedoopt zijn en lid geworden zijn van een kerk, in Borel zelf. De jongens die hij les geeft, ontwikkelingen, lichamelijk, emotioneel en sociaal. Een groot deel volgt cursussen naast school en is betrokken bij verschillende andere activiteiten en projecten.
In Borel heb ik de afgelopen maanden tussen de ontspanning door ook gesprekken met vrienden gehad die net aankomen of al vertrokken zijn bij de organisatie Jeugd met een Opdracht. Het delen van ervaringen, helpt mij reflecteren op mijn leven en werk als vrijwilliger, ontwikkelingswerker.

Het is dankbaar werk om te doen, en ik doe het niet alleen maar, samen met vrienden, kennissen en familieleden die mij ondersteunen, ver weg of dichtbij. Het is niet makkelijk en vooral als je in een sloppenwijk woont, een keuze dat je 24 uur per dag, 7 dagen per week aan het werk bent. Tegelijkertijd is God elk uur, elke minuut aanwezig, en mag ik daar rust in vinden. Maar ik ben mij ervan bewust dat ik juist hiervoor geroepen ben, en daar ben ik blij mee, en ik hoop nog velen jaren samen met Magno hiermee door te mogen gaan. De voorbereidingen voor de bruiloft zijn in volle gang. Gods trouw is groot in elke stap die wij met Hem doen.

Binnenkort weer een nieuw berichtje!

Liefs,

Lieke en Magno

Reacties

  1. Beste Lieke,

    Goed om te horen dat het werk vordert in Rio.
    Ook dat het werk zijn vruchten afwerpt.

    Groeten van San

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lieke,
    Wat leuk om te lezen dat je er nog steeds zoveel plezier aanbeleefd om dit te doen. Het is niet mijn ding, maar ben blij dat er mensen zijn zoals jij die dit heel goed kunnen. Toppie en ga zo door.
    Groetjes Jenneke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts