Doorgaan naar hoofdcontent

Uitgelicht

Juni 2023 - Van Borel naar Turkije

Inmiddels zijn de vrijwilligers uit het buitenland weer vertrokken, terug naar Egypte en Amerika. Op de basis is het weer even iets rustiger, maar in de loop van deze maand verwachten we alweer nieuwe teams in Borel. Eerst een DTS-team uit het zuiden van Brazilië, dat een week komt, en daarna een groter team jongeren uit Sao Paulo, die ons een lang weekend komen helpen.   Afgelopen week was Lieke aanwezig bij een landelijke vergadering van JOCUM-leiders uit het hele land, in de staat Sao Paulo, op een grote boerderij. Dit waren bijzondere, inspirerende em bemoedigende dagen. Het is fijn om zo anderen te ontmoeten, die dezelfde visie en missie delen, op verschillende plekken in Brazilië en verspreid over de wereld werken. Centraal stond de nieuwe visie van Loren Cunningham (88), voor de komende jaren voor YWAM (Jeugd met een Opdracht internationaal). Cunningham is de oprichter van YWAM en maakt nog steeds deel uit van het internationale leiderschapsteam van de organisatie. De nieuwe v

Inspiratie

Hoe is het daar in Nederland? De afgelopen week na Pasen heeft het hier in Rio de Janeiro veel geregend. Huizen in de sloppenwijken die hoog op de berg zijn gebouwd of van slecht materiaal, hebben schade opgelopen. Onze basis in Tuiuti niet. De crèche in Borel bijvoorbeeld wel. Ik wil jullie vragen aan deze stad te denken die zo slecht zware regenval aan kan. We hopen dat de regen nu gestopt is. Vandaag zouden er weer nieuwe buien komen, maar daar heb ik gelukkig nog niks van gezien.

Ik heb een fijne fysiotherapeut gevonden, Priscilla, voor de behandeling van mijn schouders. Het is intensief en niet zonder pijn, maar ik zie wel verandering. Ik pas mijn werk er ook op aan. Gisteren na de behandeling ben ik samen met mijn vriend Magno naar de film geweest om even te ontspannen, de tekenfilm Rio kon ik natuurlijk niet missen. Erg leuk gemaakt, laat ook de mooie kanten van Rio zien. Een aanrader dus!

De alfabetiseringslessen zijn goed op gang gekomen. Ik geef bijvoorbeeld les aan Juninho die elke dag komt vragen of het eindelijk zijn beurt is om les te krijgen. Hij stottert, behalve als hij alleen is. Het allerleukste vind hij het spelen met blokken met letters. Hij is 9 jaar en kent nog niet het hele alfabet. Vaak komt hij zonder ontbijt, wat natuurlijk niet helpt bij de concentratie. Dan zoek ik maar weer wat op voor ´m. Hij wil graag leren, maar heeft niemand thuis die dingen aan hem uitlegt. Wanneer iets niet lukt, wordt hij agressief, verbaal en non-verbaal. Daarom geef ik hem individueel les, los van de groep. Ik hoop binnenkort eens met zijn moeder te praten. Zijn oma zie ik elke keer als ik de wijk in ga, maar zij is oma van nog 60 kleinkinderen, dus ze kan hem ook niet alle aandacht geven. Ik blijf studeren op het proces van alfabetisering en het maken van lesplannen en methodes, om de kinderen zo goed mogelijk te helpen. Een tijdje geleden ben ik bijvoorbeeld op bezoek geweest bij een NGO in de sloppenwijk Rocinha, de grootste van Rio, waar een pedagoge alfabetiseringsles geeft, om nieuwe nieuwe dingen van haar te leren.

Ik wil jullie vragen te bidden voor en te denken aan alle kinderen die les bij ons volgen, op maandag in de bijbelschool, dinsdag in alfabetiseringsles en Engels, woensdag in computerles en donderdag in onze culturele projecten. En natuurlijk ook hun families! We beginnen op het moment met een nog intensievere begeleiding van de families, door middel van vergaderingen, vragenlijsten, visites en individuele gesprekken.

Tot slot:
Onze intimiteit met God zal altijd leiden tot daden van mededogen en, als een twee-richtingsverkeer, onze relaties met de behoeftigen zullen altijd leiden tot verdieping van onze intimiteit met Hem (..) In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, dienen de armen als voorbeeld voor ons, en niet het tegenovergestelde. Het is een van de paradoxen van Gods koninkrijk. De arme weduwe, die aan God haar enige muntstukken offerde heeft als voorbeeld gediend voor de discipelen (Marcus 12:14-44). [vertaling]

M. Cunha & B. Wood in 'O Reino entre nós'

Liefs, Lieke | liekeinrio@gmail.com

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts