Doorgaan naar hoofdcontent

Uitgelicht

Juni 2023 - Van Borel naar Turkije

Inmiddels zijn de vrijwilligers uit het buitenland weer vertrokken, terug naar Egypte en Amerika. Op de basis is het weer even iets rustiger, maar in de loop van deze maand verwachten we alweer nieuwe teams in Borel. Eerst een DTS-team uit het zuiden van Brazilië, dat een week komt, en daarna een groter team jongeren uit Sao Paulo, die ons een lang weekend komen helpen.   Afgelopen week was Lieke aanwezig bij een landelijke vergadering van JOCUM-leiders uit het hele land, in de staat Sao Paulo, op een grote boerderij. Dit waren bijzondere, inspirerende em bemoedigende dagen. Het is fijn om zo anderen te ontmoeten, die dezelfde visie en missie delen, op verschillende plekken in Brazilië en verspreid over de wereld werken. Centraal stond de nieuwe visie van Loren Cunningham (88), voor de komende jaren voor YWAM (Jeugd met een Opdracht internationaal). Cunningham is de oprichter van YWAM en maakt nog steeds deel uit van het internationale leiderschapsteam van de organisatie. De nieuwe v

Eerste werkweek

Afgelopen week ben ik begonnen met werken. Maandag ben ik verhuisd naar Tuiuti, een andere sloppenwijk, niet ver van Borel vandaan. Een nieuwe wijk om te leren kennen, nieuwe families, nieuwe problemen, en nieuwe collega´s. Dinsdag ging ik voor het eerst met Isabel, leider van de basis van Jeugd met een Opdracht in Tuiuti, de wijk in. De wijk lijkt op Borel, maar is toch ook weer anders. De helling waarop de huizen gebouwd zijn is steiler, dus het was een hele klim. De kinderen die ik op straat tegenkwam, hebben veelal weinig kleren aan en niks aan hun voeten, ze zien er onverzorgd uit. De families waar mee we een praatje maken zijn groot, en hebben weinig. In deze wijk is de politie (nog) niet aanwezig zoals in Borel, op straat houden de bendeleden alles nog in de gaten.

Weer terug op de basis, die onder aan de berg ligt, een mooi oud huis/kerk, hebben we overlegd wat mijn taken hier zijn voor de komende tijd. Ik ben van nu af verantwoordelijk voor de registratie van al de kinderen van het project. Het invoeren van gegevens die we al hebben en verzamelen van ontbrekende. Zo krijgen we een beter beeld van al onze ongeveer 70 leerlingen in Tuiuti en hun families, waardoor we ze weer beter kunnen helpen. Ik dank God voor deze nieuwe taak, waarin ik weer nieuwe dingen kan leren en Zijn Koninkrijk kan dienen. Misschien ga ik ook Engelse les geven op een van de scholen van JmeO maar dat is nog niet zeker.

De weg waaraan ons huis ligt is groot en druk, ik kan hierdoor makkelijk naar alle kanten van Rio reizen, snel bij Borel op bezoek bijvoorbeeld, maar het is ook een gevaarlijke weg voor de kids. Woensdag was er een kind van ons project aangereden. Het was niet heel ernstig achteraf, maar er is wel een probleem, het kind heeft namelijk geen documenten, omdat de ouders het in het afval gevonden hebben. Ik wil jullie vragen om ervoor te bidden dat dit goed komt. De rest van de week ben ik begonnen met mijn nieuwe taak, en vrijdagavond naar de eerste algemene vergadering/dienst van Jeugd met een Opdracht Rio geweest. Nu breng ik mijn weekend door in Borel, tijd om met Magno door te brengen, en maandag ga ik dan weer terug naar Tuiuti.

Ik heb een paar foto´s geupload, zie onder mijn weblog (www.flickr.com/liekeinrio). Ik hoop binnenkort foto´s te maken van Tuiuti. Verder wil ik met jullie delen de nood in Borel, er ontbreekt nog geld om de crèche af te maken zodat die weer open kan, en twee leiders van de crèche hebben per maand per persoon ongeveer 70 euro nodig om een opleiding te volgen. Dit zijn Cristiane en Dayene, met wie ik ook samen heb gewerkt. Willen jullie dit in je gebed meenemen. Ik dank God dat Hij mij voorziet in mijn onderhoud tot nu toe elke dag van dit voor mij nieuwe belangrijke jaar. Dank jullie sponsors voor jullie vertrouwen en steun, en dank een ieder voor je medeleven. Steun je mij nog niet, wil je dat wel doen, lees dan verder op de site. Of wil je misschien de twee leidsters van de crèche een handje helpen, mail dan.

Liefs en Gods zegen, Lieke

Reacties

Populaire posts