Doorgaan naar hoofdcontent

Uitgelicht

Juni 2023 - Van Borel naar Turkije

Inmiddels zijn de vrijwilligers uit het buitenland weer vertrokken, terug naar Egypte en Amerika. Op de basis is het weer even iets rustiger, maar in de loop van deze maand verwachten we alweer nieuwe teams in Borel. Eerst een DTS-team uit het zuiden van Brazilië, dat een week komt, en daarna een groter team jongeren uit Sao Paulo, die ons een lang weekend komen helpen.   Afgelopen week was Lieke aanwezig bij een landelijke vergadering van JOCUM-leiders uit het hele land, in de staat Sao Paulo, op een grote boerderij. Dit waren bijzondere, inspirerende em bemoedigende dagen. Het is fijn om zo anderen te ontmoeten, die dezelfde visie en missie delen, op verschillende plekken in Brazilië en verspreid over de wereld werken. Centraal stond de nieuwe visie van Loren Cunningham (88), voor de komende jaren voor YWAM (Jeugd met een Opdracht internationaal). Cunningham is de oprichter van YWAM en maakt nog steeds deel uit van het internationale leiderschapsteam van de organisatie. De nieuwe v

Vakantie?

Ik heb weer even de tijd gevonden om een nieuw blog(je) te schrijven. Deze laatste weken van juli hebben de kinderen schoolvakantie. Wij hebben ook de kinderen van ons project deze dagen vrij gegeven. Toch zitten we zelf niet stil. We zijn druk met vergaderingen, op onze basis maar ook alle basissen van YWAM Rio samen. Terugkijken op een semester en nadenken over het volgende. Dat is goed om te doen. Ik ben ook alvast op bezoek geweest op één van onze projecten in Rio in Parada de Lucas, waar ik de tweede helft van het jaar één dag per week ga werken met alfabetisering. Elke wijk, heeft weer een andere geschiedenis en cultuur, niet alle sloppenwijken zijn hetzelfde!

Deze weken hebben we ook giften ontvangen voor de restauraties hier aan het huis van ons project, dankjullie wel! We zijn druk bezig met het zetten van een nieuwe deur, trap en het verbeteren van de muur. Daarnaast hebben we verschillende teams uit het buitenland hier in Tuiuti ontvangen. Een team van YWAM Zwitserland die meehielp aan deze restauraties en een team uit Sao Paulo en de VS waarmee we deze week vakantieactiviteiten voor alle kinderen in Tuiuti konden organiseren! Muziek, sport, spel, theater enz. Vermoeiend, maar erg leuk! Belangrijk is dat de kinderen weer eens iets anders mee mochten maken!

De laatste weken heb ik ook wat meer tijd gehad om in Borel op bezoek te gaan, de wijk waar ik in 2009 gewoond en gewerkt heb en de wijk waar Magno woont. Het is erg goed om gezichten terug te zien, te zien dat mensen veranderen en ideeen uitgevoerd kunnen worden. Ik voel me thuis in deze stad en het werk wat ik doe. Ik werd afgelopen maand ook uitgenodigd om op een conferentie in een kerk te spreken over ons werk op het gebied van educatie in de sloppenwijken van Rio. In de vakantie vergeet ik ook niet om bij kinderen en hun families in de wijk op bezoek te gaan. Zo leerde ik twee weken geleden bijvoorbeeld de oma van een paar meiden van ons project kennen. Tuiuti word zo steeds meer mijn thuis.

Ik heb ook steeds dagen vrij genomen om er even tussen uit te gaan, even uit te rusten, alleen, met vrienden, en samen met Magno. Niet ver weg, maar hier in Rio zelf. Een klimtocht op Morro da Urca, een bezoekje aan het Teatro Municipal, een uitje met de boot naar Niteroi, een bezoekje aan Jardim Botanico en Parque Lage en natuurlijk naar het strand. Allemaal de moeite waard voor wie hier in de buurt is! Het leukste van alles dat dit allemaal gratis/1 euro-uitjes zijn!

P.S. De nieuwsbrief van mei staat online. Het heeft even geduurd.. maar daar is dan de eerste.

Liefs, Lieke

Reacties

Populaire posts