Doorgaan naar hoofdcontent

Uitgelicht

Juni 2023 - Van Borel naar Turkije

Inmiddels zijn de vrijwilligers uit het buitenland weer vertrokken, terug naar Egypte en Amerika. Op de basis is het weer even iets rustiger, maar in de loop van deze maand verwachten we alweer nieuwe teams in Borel. Eerst een DTS-team uit het zuiden van Brazilië, dat een week komt, en daarna een groter team jongeren uit Sao Paulo, die ons een lang weekend komen helpen.   Afgelopen week was Lieke aanwezig bij een landelijke vergadering van JOCUM-leiders uit het hele land, in de staat Sao Paulo, op een grote boerderij. Dit waren bijzondere, inspirerende em bemoedigende dagen. Het is fijn om zo anderen te ontmoeten, die dezelfde visie en missie delen, op verschillende plekken in Brazilië en verspreid over de wereld werken. Centraal stond de nieuwe visie van Loren Cunningham (88), voor de komende jaren voor YWAM (Jeugd met een Opdracht internationaal). Cunningham is de oprichter van YWAM en maakt nog steeds deel uit van het internationale leiderschapsteam van de organisatie. De nieuwe v

Aan de slag...

De afgelopen drie weken zijn de lessen in Tuiuti na de vakantie opgestart. Op maandagavond zijn we begonnen met de ‘bijeenkomsten’ die toegankelijk zijn voor alle kinderen. We werken met het thema ‘De juiste keus’. Ik leid samen met Aline de groep kinderen vanaf 10 jaar. De eerste maandag waren er ongeveer 20 kinderen. We hebben het vooral over hun vakantie gehad, wat ze allemaal gedaan hadden. Over leuke dingen en minder leuke dingen. Daarna deden we een activiteit met een knuffelbeer. Ieder kind moest eerst de knuffelbeer vasthouden en doen alsof dit een goede vriend was die ze lange tijd niet gezien hadden. Daarna moesten ze hetzelfde doen met de leerling naast hen.

Zo leerde ik de kinderen van ons project dus voor het eerst kennen. De tweede keer dat we met deze groep bijeenkwamen, hebben we eerst het verhaal van Ruth verteld, en daarna hints met woorden uit het verhaal. Dit was een succes. Op de donderdagen krijgen ze les in poezië en kunst. Tussendoor zijn wij als vrijwilligers druk met bezoeken in de wijk en het verzorgen van ons huis.
Ik ben op zoek naar Gods leiding in een nieuw project wat we hier gaan starten, alfabetisering van ongeveer 10 kinderen die dit het meest nodig hebben. Ik ben op zoek naar een methode en ik ga overleggen met twee pedagogen over hoe dit het best aangepakt kan worden. Vandaag ben ik begonnen met het diagnosticeren van het niveau van de eerste 4 kinderen. Bovendien moeten we hier nog steeds het project van de registratie van alle kinderen afronden. De laatste week kwamen we hier niet aan toe, omdat er ‘leerlingzendelingen’ op bezoek waren. Zij waren hier om lessen te volgen en de wijk Tuiuti te leren kennen. Mijn taak deze week was meer het huis schoonhouden, boodschappen doen, koken etcetera.

Afgelopen weekend was ik in Sao Paulo, samen met Magno en André en Michelle, een bevriend stel, daar gingen we op bezoek bij vrienden en hun kerk IBAB, waar ik al eerder geweest was. Zaterdag een verjaardagsfeest en een avond voor jongeren in de kerk, zondag op visite in een jeugdgevangenis, sociaal werk van deze kerk. Maandagochtend arriveerde ik weer in Rio, waar ik s’avonds les heb gegeven. Dinsdag hebben we nieuwe vrijwilligers ontvangen met wie ik samen ga werken in Engelse lessen, alfabetisering en registratie van de families. Ik ben hier erg blij mee!

Dank u wel voor de interesse, en steun. Ik wil u vragen of u ook voor dit mooie werk wilt blijven bidden. De situatie in de wijk is de laatste dagen onrustig, er zijn meer bendeleden, waarschijnlijk gevlucht uit Mangueira, de buurfavela, waar de politie nogal aanwezig is. Ik wil ook even een nieuw project van mijn vriend onder de aandacht brengen: http://borelfootball.blogspot.com, voor de geïnteresseerden, gezocht elftal Nederlandse voetbalshirts.

Morgen begint het weekend, tijd voor ontspanning....

Liefs, Lieke | liekeinrio@gmail.com

Reacties

Populaire posts